Hoe kan Social Media uw winkel vooruit helpen?

Onlangs dronk ik een kop koffie met een winkelier, hij had het zwaar. Als zelfstandige had hij zich verenigd in een inkooporganisatie voor een korting. Maar voor de rest zat alles tegen. Grote merken die hun eigen flagstores binnenvaren in de grote steden, maar de kleine winkels lieten dobberen in hun eigen geïsoleerde haventjes. Zijn eigen webshop leverde ook al niets op, volgens hem door de concurrentie van de bekende merken online.

Gebruik de juiste Social Media, mét de goede content
In de eerste plaats moet het Social Media-landschap worden uitgedacht. Wel of niet op Twitter? Wel of niet op Facebook of Pinterest? Elk medium heeft z’n eigen functie en voordelen. Facebook is uitstekend om een gemeenschap te beheren. Pinterest kan, indien goed ingezet, verkeer naar de website of webshop genereren.

Het is dus onmogelijk om in het algemeen aan te geven welke Social Media interessant zijn. Een keuze is nooit definitief. Het medialandschap verandert dagelijks. Wie nu aan Facebook begint, moet er misschien volgend jaar alweer mee stoppen. Het is niet mogelijk om een langetermijnplanning te maken. Constant moet er gekeken en gemeten worden wat wel en wat niet werkt.

Bouw een gemeenschap op
Door een community op te bouwen kun je als ondernemer constant in contact blijven met jouw (potentiële) klanten. Een zeer populaire plek om een community op te bouwen is Facebook. Veel detaillisten hebben een Facebook-bedrijfspagina. Hoewel, bedrijfspagina? Nog veel te vaak zie ik het gebeuren dat ondernemers gewoon een privépagina hebben ingericht als bedrijfspagina.

Leer je klant kennen
Winkeliers doen hun uiterste best om nieuwe klanten te krijgen, maar vaak is het veel effectiever om de bestaande klanten eerst goed te leren kennen. Weet wie ze zijn en achterhaal hun behoeftes. Houdt bij wie er wanneer jarig is en stuur een (digitale) verjaardagskaart. De klant zal verrast zijn. Deze klant wordt ‘fan’ en dus ‘ambassadeur’. Mond-tot-mond reclame is nog altijd de sterkste vorm van reclame die er bestaat.

Quebreda wil u hierbij graag helpen door een luisterend oor te bieden en mee te denken over hoe u uw klant kunt benaderen, onder andere via Social Media. Social Media is een extra kanaal om uw winkel aan een groter publiek aan te bieden. Door goede service en de mogelijkheid tot ruilen of passen in de winkel, met veel kennis in huis, is er nog steeds concurrentie mogelijk met de online aanbieders. Zo’n 90 % van de aankopen gebeurd nog in de winkel. (bron)

Jos Quaedvlieg van Quebreda Social Media Coach

 

Lees ook eens dit artikel van Frankwatching: http://bit.ly/5digitale-marketing-tips