Netwerken; met of zonder Social Media?

Een stapeltje telefoons in een doos in een restaurant. Herkenbaar? Vaak gaat dit over tieners of ouders die getrouwd zijn met hun smartphone en netwerkers die tijdens een etentje in het restaurant hebben afgesproken hun mobiele telefoon niet op te nemen.

Met welke persoon zijn deze verslaafden de hele dag aan het communiceren? En hoe dan? Ik vraag het wel eens en vaak is het WhatsApp, Facebook of Pinterest met hun vrienden, familie, of andere mensen die zij waarderen. Voor een prettige offline omgang maak u dus wel afspraken als u gaat eten of vergaderen, over het gebruik van uw mobiele telefoon.

Netwerken zonder Social Media
Er zijn ook mensen die het onfatsoenlijk vinden om Social Media te gebruiken tijdens een samenzijn. “Mijn familie of vrienden gebruiken nooit WhatsApp of Facebook“, hoor ik dan vaak. Social Media zijn echter geen vervanging van de real life omgang met elkaar, wél een extra communicatiemiddel .
Bijna 60 % van de Nederlanders zitten op Social Media, zoals Facebook en WhatsApp.

Waar zijn jouw klanten op Social Media ?
Op de eerste plaats gaat het erom wie uw klanten zijn en wáár ze zijn. Als u alleen maar een zakelijk netwerk hebt en LinkedIn is voldoende, dan is het prima. Maar wie zijn uw andere klanten, uw afnemers, uw idee? Waar zijn ze? Grote kans dat een deel op Facebook zit en een kleiner deel op Twitter, Pinterest, YouTube of Instagram.

Stel eens wat vragen aan uw klanten. Of ze gebruik maken van Social Media en zo ja, welke dan? Het levert u vast mooie (nieuwe) kansen op !

Wanneer u weet op welke Social Media uw klanten en relaties actief zijn, kunt u deze inzeten om hen te bereiken. Wilt u een keer hierover brainstormen? Bel Jos of stuur een mail, dan drinken we samen een kop koffie of thee.

Jos Quaedvlieg van Quebreda Social Media Coach