Scheppen met een netje

Al sinds 1861, toen de eerste kleurenfoto werd gemaakt, proberen mensen licht te vangen. Net als op de vlinderjacht probeert men met apparaten een tijdsmoment te bevriezen; te bewaren voor de eeuwigheid. Deze tijdscapsules worden steeds meer gedeeld; de eerste honderd jaar op fotopapier, later via  digitale beelden zoals via Social Media. Vooral Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest bevatten steeds meer beelden.

Eén beeld zegt meer…
… dan 1000 woorden. Via beelden roep je emoties op van herkenning, van afschuw, van passie tot compassie. Het beeld brengt mensen in beweging en motiveert tot actie en reactie.

Alhoewel veel beelden, gemaakt door zowel professionele als amateur-fotografen, vaak foto’s bevatten zijn er ook steeds meer fotocamera’s die bewegend beeld kunnen vastleggen als (korte) video. Objectieve beeldregistratie bestaat natuurlijk niet, want zowel de belichting, het standpunt, de afstand, het brandpunt en de timing beïnvloeden sterk de beeldregistratie.

In the picture
Social media kunnen niet meer zonder beeld. Met beelden worden mensen of objecten beeldbepalend naar voren geschoven, met de bedoeling er reclame of propaganda danwel werving voor te maken. Hiermee is later een complete tak van Public Relations ontstaan voor elk soort bedrijf. De naamsbekendheid en de goede naam staan hierbij voorop.

Wat past?
Bekijk welke Social Media het beste bij jouw bedrijf passen. Je kunt kiezen uit onder andere Facebook, Twitter, Google Plus, Flickr, 500px, Pinterest, Foursquare, Tumblr, Picasa, LinkedIn, YouTube en nog veel meer. Wij helpen je met kiezen.

Graag werk ik qua foto’s en fotogebruik samen met Cees Rijnen. Ik gebruik zijn foto’s voor LinkedIn en Facebook, maar ook voor allerlei communicatievormen.
Wij geven  samen ook een workshop: Beeld in Social Media.

Voor meer informatie zie ook www.quebreda.nl

Jos Quaedvlieg van Quebreda Social Media Coach