Nieuws filteren wordt steeds belangrijker

Stel dat we onze nieuwsbronnen kunnen filteren op enkel content die relevant is, wat blijft er dan uiteindelijk over? Ik denk dat 1 pagina voldoende is. NOS voor het internationale nieuws, NU.nl voor de landelijke koppen, Trouw voor achtergrondinformatie, lokale websites zoals Breda.nu voor regionaal nieuws en de website van jouw vakgenoten voor het vaknieuws.

En onze businessmodellen dan ?
Het is slim om content op een centrale plaats ter beschikking te stellen en te voorzien van goede meta-data. Internationaal, nationaal, regionaal en lokaal nieuws kunnen op deze manier de juiste doelgroep vinden. Een initiatief dat de waarde van context goed begrijpt en er haar hele businessmodel op heeft gericht is Blendle. Zij slaan nieuwsberichten van verschillende uitgeverijen op in een centrale database en voorzien deze van relevante meta-data. Via een abonnement betaal je vijfentwintig tot tachtig eurocent per artikel.

Blendle heeft geen advertenties of betaalrestricties. Op 25 oktober 2014 maakten ‘The New York Times’ en ‘Axel Springer SE’ bekend dat zij samen drie miljoen euro hebben geïnvesteerd in het initiatief. Samen krijgen ze daarbij een belang van 23%. Er waren op dat moment ruim 100.000 geregistreerde gebruikers, waarvan ruim 20 procent het gratis starttegoed had opgewaardeerd. Blendle breidde in september 2015 uit naar Duitsland.
In 2016 staat uitbreiding naar de Verenigde Staten gepland; deze staat nu in de Betaversie.

Quebreda als nieuwscurator
Jos Quaedvlieg kan met zijn bedrijf Quebreda ook voor uw bedrijf een actueel overzicht geven op uw vakgebied. Dit overzicht kunt u gebruiken voor uw klanten, uw nieuwsbrief
of publicaties met vaknieuws via uw Twitter, Facebook of LinkedIn accounts.

Op verzoek kan Quebreda dit per week of per maand voor u verzorgen, zodat u zich kunt concentreren op uw bedrijf.

Jos Quaedvlieg van Quebreda Social Media Coach