Twitter als netwerk

Twitter bestaat deze week 10 jaar. U kunt er niet alleen nieuws en meningen mee delen, maar ook netwerken. Door regelmatig uw mening of nieuws te posten laat u zien wat u in huis hebt als expert én als netwerker. U kunt mensen of organisaties aan elkaar voorstellen. U kunt lijsten aanleggen waardoor mensen worden toegevoegd aan een bepaald thema. Een thema dat andere Twitteraars weer kunnen zoeken door middel van trefwoorden, fotobeschrijvingen en hashtags (#).

In 140 tekens kunt u uw gedachten delen met de wereld (tweet). Door middel van hashtags kunt u makkelijk berichten op onderwerp sorteren. Het is een makkelijk kanaal om jouw favoriete ondernemers te volgen. Twitter is ook een sterk platform voor burger-journalistiek: als er iets gebeurt, kan iedereen ter plaatse hier ‘verslag’ van doen. Als ondernemer kunt u andere ondernemers via Twitter volgen en met hen communiceren. Ze kunnen ook ‘retweeten’, wat betekent dat zij uw tweet naar hun netwerk versturen. Zo komt uw ‘tweet’ bij nog meer mensen terecht.

Het voordeel van Twitter is dat het snel gaat en informeel is. Behalve dat u dus zelf twittert, kunt u ook snel op de hoogte blijven van onderwerpen die u interesseren.

De grote groei van Twitter lijkt voorbij. Wereldwijd telt Twitter 320 miljoen maandelijkse actieve gebruikers en 800 miljoen gebruikers in totaal. In Nederland zijn er 2,5 miljoen gebruikers maandelijks actief. Twitter heeft zijn stempel gedrukt op uw en mijn dagelijks leven en is een fundament van onze sociale media geworden. Het is de klantendienst van uw provider, de roeptoeter van politici en opiniemakers en de supersnelle informatiedienst bij rampen. Oorspronkelijk opgezet als ‘microblog’, waarbij een tweet ooit een soort statusupdate was. Dat is natuurlijk nu niet meer de rol van Twitter. Je ziet het af en toe nog wel, maar nu is Twitter vooral een hele brede bron van nieuws van over de hele wereld.

Men noemt Twitter wel een soort gids van Bekend Nederland.  Het zit vol met journalisten, politici, opiniemakers, maar ook specialisten op allerlei vakgebieden. Het gaat om mensen voor wie hun netwerk belangrijk is om informatie en opinies te verzamelen. Voor die gebruikers is Twitter van groot belang. Er is geen Social Medium dat zo snel, rauw en levendig informatie deelt. Ik blijf nog lid de komende 10 jaar! U ook?

In een gesprek kunnen we samen kijken waarom Twitter voor u relevant kunt zijn en hoe u dit medium het beste in kunt zetten! Neem nu contact met ons op voor een kennismakingsgesprek.

Jos Quaedvlieg van Quebreda Social Media Coach