WhatsApp in beeld

WhatsApp is sinds kort groter dan Facebook in Nederland.

Niet alleen om gratis te chatten met jouw groep vrienden of collega’s maar ook voor webcare via chat-apps. Je kunt ook bellen met WhatsApp. Er wordt steeds meer geleerd en ontdekt bij het inzetten van WhatsApp als klantenservicekanaal.

Heeft het gebruik van WhatsApp ook nadelen?
Je bent afhankelijk van een onofficiële API en daarmee afhankelijk van commercieel datagebruik van WhatsApp.

De heer Downing van Transavia memoreert: “Wij hebben in juli 15.000 berichten verzonden, waarbij een piek lag tijdens de zware zomerstorm van 25 juli. Er zijn voorbeelden genoeg van accounts die door een te hoog volume tijdelijk zijn gepauzeerd of helemaal zijn geblokkeerd door WhatsApp. Dat schiet op zo’n dag dan wel eens door je hoofd”. Hij vervolgt: “Ook het meesturen van linkjes en het gebruik van gestandaardiseerde antwoorden kan WhatsApp doen besluiten je account af te sluiten. Dat is natuurlijk niet iets waar je op zit te wachten. Voorzichtigheid is dus geboden.”

“Wij zien WhatsApp vooral als investering op lange termijn,” is de mening van Downing van Transavia. “Wij merken dat WhatsApp ons loyale klanten oplevert. Ook voelen wij dat het goed is voor het merk Transavia: wij focussen ons op vriendelijkheid vanuit onze organisatie. WhatsApp als kanaal verstevigt dat. Dit kanaal is voor ons een blijver en ik denk dat we hiermee nog aan het begin staan van Appcare.”

Er zijn ook alternatieven op dit gebied, zoals  Telegram. Wilt u een keer hierover brainstormen? Bel Jos of stuur een mail, dan drinken we samen een kop koffie of thee.

Jos Quaedvlieg van Quebreda Social Media Coach

Bron: http://www.frankwatching.com/archive/2015/09/02/webcare-op-whatsapp-zo-doen-nle-transavia-9292-het